Hongarije: We komen deraan...

Hallo lieve mensen,

Nadat wij Fer & Erik gedropt hadden op het vliegveld, zijn wij door gereden richting Hongarije.
Onze eerste vakantiebestemming was Heviz.
Heviz staat wereldbekend om zijn "kraterbad".
Dit meer is het grootste natuurlijke meer met geneeskrachtig water van Europa. Temperatuur ligt in de zomer zo tussen de 32 en 35 graden.
Nee, niet echt om af te koelen maar het doet zo veel deugd voor je pootjes, huid en alles wat bij een lichaam komt kijken.
Elke seconde stroomt er 400 liter thermaal water uit de bron in het meer. Dus elke 3,5 dag wordt het water op een natuurlijke manier ververst.
Zo, genoeg googel-taal.
Ons hotelletje lag midden in het dorpje. Niks bijzonders maar goed genoeg.
De ochtend gaf een bewolkte aanblik. Geen "meer-weer", zeg maar dus besloten we de omgeving wat te verkennen met de auto.
Zo kwamen we al redelijk snel terecht aan het Balatonmeer.
Meestal kon je het meer niet zien doordat het riet je zicht belemmerde.
Op verschillende plaatsen had je een strand. Maar dan moest je eerst door een gebouw lopen waar restaurantjes waren gevestigd en snuisterijwinkeltjes enzo. Jammer genoeg waren werklui volop bezig om alles in orde te brengen (renoveren, schoonmaken,...) voor het grote zomerseizoen.
Resultaat: Tot nu toe was het geen geslaagd dagje.
De natuur was best mooi maar de huisjes en de tuintjes hadden geen charmante aanzicht. Tegen de middag kwam het zonnetje om de hoek piepen. Daarom hadden we besloten om vandaag dan toch te gaan pootje baden in het meer van Heviz.
Mensen genoeg met hetzelfde idee als ons maar omdat het meer zo groot is, omringd door ligweiden, had je niet het gevoel dat het overbevolkt was.
Ik kon van het heerlijke warme water niet genoeg krijgen dus heb ik 3 uur aan 1 stuk door rondgedobberd. Ro genoot er ook van maar hij vond het ook zalig om effe een dutje te doen in het zonnetje.
Per toeval hebben we 's avonds een ouderwets Hongaars eettentje gevonden. Hartstikke druk. Een goed teken.
En inderdaad het eten was verrukkelijk en een oergezellige sfeer.

De volgende dag hebben we het Balatonmeer verkend maar dan aan de andere kant. Jammer genoeg hier hetzelfde gebeuren als aan de andere kant. Op 1 dorpje na (Szigliget) kon het Balatonmeer ons niet echt bekoren.

Maar niet getreurd...ons kennende zorgen we er gewoon voor dat we het toch naar ons zin hebben!
Daarom besloten we om braafjes terug naar Oostenrijk te gaan.
Nee, natuurlijk nog geen zin om naar huis te gaan. We hebben 4 daagjes gelogeerd in een wellness-hotel, met alles derop en deran.
Chillen, relaxen en volop genieten van de rust en het lekker niks doen.
En zo konden we alsnog spreken van een geslaagde, rustgevende vakantie!

Tot de volgende keer, luitjes.
Audoe...Mo & Ro.