Huis-tuin-en-keuken-leven

Hallo lieve luitjes,

Tja…eigenlijk valt er deze keer niet zo veel te mauwen.

Niet dat ons leven ineens saai is geworden hoor.

Echt niet!

Maar het is nu even een doodordinair-huis-tuin-en-keukenleventje op zijn Filipijns.

We staan niet al te laat op.

Tenminste…Ro staat niet al te laat op…Mo dut meestal wat langer na…een schoonheidsslaapje, zullen we maar zeggen!

Dan nemen we op ons gemakske een ontbijtje, op ons balkonnetje, omgeven door warme zonnestraaltjes.

Alleen al van die menslievende zonnestraaltjes wordt een mens vrolijk van!

(Eureka…Mijn frangeske ….euhhh….bedoel mijn €tje is gevallen…Daaaarom zijn al die mensen vrolijk hiero…simpelweg door de zon!)

Daarom lieve luitjes, daarom is het heel belangrijk dat jullie met zijn allen een petitie gaan ondertekenen, een petitie voor meer zonneschijn.

Steek een raketje extra aan bij de postduif en zeg tegen dat beessie dat ie als de donder naar hier “Boven” mot met die brief!

Waar waren we ook alweer gebleven?

JuistJa…Het ontbijtje…

Na 4,5 maanden elke dag eieren gegeten te hebben als ontbijt , hebben wij nu de eer om dit vervangen door: …Geloof het of niet maar het is echt zo…

Overheerlijke Belgische chocoladepasta of smeuĂŻge pindakaas of jam van de Hero (Is toch ook Hollands hee?).

We hebben zelfs een winkeltje gevonden waar je allerlei soorten kazen en charcutterie en vleeswaren tegenkomt.

Uiteraard niet tegen dumpprijzen.

Maar we zijn hier niet om te zeuren en te zagen en te klagen hé!!!

Dan kalefateren we ons eigen een beetje op en dan gaan we de hort op met de scooter.

De ene keer gaan we zwemmen in de zee en wat zonnebaden op het strand.

Meestal zijn we moederziel alleen.

Het is hier regenseizoen hee dus ja, weinig toeristjes.

Alhoewel je eigenlijk heel weinig merkt van het regenseizoen.

Meestal wel een flinke bui in de namiddag maar dat mot je gewoon zien als een verwelkomde afkoeling!

Niks mis mee hoor…

Je hebt hier best veel baaitjes…dus aan afwisseling geen gebrek.

Je kunt niet snorkelen hiero.

Nou ja…je kunt dat ding wel op je kop zetten maar je ziet geen mallemoer.

Alleen maar appelblauwzeegroen kraakhelder water!

Soms huren we een bootje om de boel te verkennen.

Je ziet dan best veel “Mangyan-vissersdorpjes”.

Mangyans zijn de oorspronkelijke bewoners van Mindoro.

Doordat de meesten niet kunnen lezen en schrijven, geraken ze niet vooruit in de maatschappij.

Een heel arm volk dus!

By the way…Tijdens onze laatste bootreisje heeft Mo nog een schildpad gespot.

Oftewel sjezen we de bergen in.

Adembenemende uitzichten heb je dan…uitzicht over al die baaitjes en strandjes.

Echt top!

Of we gaan op zwier, op de scooter.

Dat is een heel bezienswaardigheid hiero: Een dikbuikerdje en daarachter een dikkontertje, samen op een kleine scooter!

(Aha Nu weet ik het……Daaaarom liggen ze meestal in een deuk als wij voorbij karren….

En wij maar denken dat het zo’n vrolijk volk op zich is…hahahhaha.)

Keuzes genoeg hoor…oftewel ga je naar links oftewel ga je naar rechts.

Ga je rechts, dan na een kilometertje of 10 bots je tegen een bergwand op and that’s it.

Ga je naar links…ja, dan kan je heel het eiland rond…op een paar kilometer na ( Dit zou dan de andere kant van de berg zijn, zou je rechtsaf gaan).

Maar daar doe je dan wel een weekje over hoor, om heel het eiland rond te crossen!

Af en toe schiet je een hobbelige zandpad in en ja….dan ontdek je echt wondermooie dingen; zoals dorpjes waar amper een bleekscheet komt, kinderen die vrolijk aan het spartelen zijn in de rivier, moeder die de was doet, waterbuffelkarren ongerepte natuur,…

Of we doen simpelweg alleen maar boodschapjes in de supermarkt.

Dit is een kruising van de Aldi en de Liddl.

De groente-afdeling stelt niet veel voor: 5 aardappelen, een kilo ui, 3 wortelen en een heleboel knoflook.

Zo ook de vleesafdeling…uiteraard met de nodige “krentjes”.

Niet echt bezaaid met extra potige vlees hoor….maar geef mijn portie maar aan Fikkie.

Ik hou niet zo van vliegende krentjes!!!

Voor de rest vind je best wel veel in de supermarkt.

Ook veel verschillende merken van iets.

Ohja…als je shampoo of douchegel wilt, dan koop je dat per zakje.

Net zoals bij ons die reclamezakjes om te proberen (in magazines), weet je wel!

En ja…als je rijst wilt, dan ga je naar voor in de winkel, daar staan enorme houten bakken met soorten rijst en je zegt maar hoeveel rijst je wilt en dat krijg je dan mee in een plastic draagtasje.

Er zijn wel enorm veel “kraampjes” in het dorp.

En die verkopen echt alles.

Chips, frisdrank, zakjes shampoo, gedroogde vis in een zakje, sigaretten (verpakt per 5 stuks!).

Je snapt niet waarvan die mensen kunnen leven.

Dan heb je ook de groenteboertjes en groente/fruit/viskraampjes.

Daar is wel te kust en te keur!

Ook zie je veel “rotte” bananen.

Not for me! Naar het schijnt toch wel eetbaar…

Je hebt 2 verschillende soorten slagers.

Degene die op de markt staan of met een kraampje aan de weg.

Maar dat wil je dus echt niet zien!!!

Grote stukken varkensbillen hangend in de volle zon!

En das nog niet alles…

Je ziet dus niet het vlees hé…neeje…je ziet zwarte kronkelende, kruipende beestjes, met vleugeltjes, met pootjes!!!

Gelukkig heb je nog andere slagers (Daar mot je ook niet al te veel bij voorstellen)…degene die hun vlees in grote koelkasten bewaren.

Het lijkt hygiënisch maar toch…

Achja…Als je daar allemaal niet tegen kunt, nou ja, dan motten we maar gewoon “thuis” blijven hé…

En zou je last hebben van diarree (Hoe zou het toch mogelijk kunnen zijn? Hahahaa), dan ga je bij de apotheek even wat pillen kopen?

Noem maar op….en je krijgt het zo mee…zonder doktersvoorschrift!

’s Avonds nemen we nog een plonsje in het zwembad.

Nemen saampjes gezellig een aperitiefje (Rum is goedkoper dan cola!).

Ro doet de was als een heuse wasmachine (Heeft ie geleerd in de jungle hé) en Mo speelt de chefkok!

-Macaroni met gehakt plus een uitje + champignontje, een paprikaatje mag ook niet ontbreken, en zakje tomatensaus of carbonarasaus.

-Gebakken aardappeltjes met verse boontjes of diepvrieserwtjes met een kippebil.

-Gekookte aardappelen (Die zwart uitslaan na het koken!!!), lekker geprakt met wortelen of met een potje rooie kool, samen met een sappig Duits knakworstje uit de pot.

-Rijst met satésaus en gewokte courgette plus paprika en een varkenslapje.

Keuze genoeg toch!!!

En ja….zou er vis op tafel komen…dan hadden we helemaal keus in overvloed.

By the way…ze komen zelfs met verse kreeft, in een emmertje, tot aan ons balkonnetje.

Nog nooit eerder mee gemaakt!

En zie hier onder een fotootje van een eigen ontworpen recept, uitgevoerd tot in de puntjes van onze eigen huis-tuin-en-keuken-chefkok Mo.

Voor de apetijtelijke foto...dan effe kijken bij de 'Foto's'.

Ik wilde hem hier tussen zetten maar dat lukt niet.

NjammieNjammie…

Toch???

Wat?

Wat vragen jullie je af?

Of ons Mootje al vermagerd is?

Nee johhh…Hoezo???

En of ons Rootje nog steeds bij zijn Mootje is?

Want ja…de liefde van de man gaat door de maag!

Tuurlijk wel…Want hij krijgt ook nog es overheerlijke toetjes voor geschoteld.

Kant-en-klare bananenpudding die nog wordt gekookt door de welbekende chefkok!

Das kunnen hé…

(En dat na 4 jaar huishoudschool….Hahhahahaa)

En als afsluiting, lezen we een boekje, kijken wat tv, beetje tokkelen op de computer en spelen een spelletje yahtzee.

En ’s avonds liggen we moe maar voldaan in ons mandje, sluiten de oogklepjes en houwen onze snaveltjes!

Zo lieve luitjes, hopelijk zijn jullie niet in slaap gesukkeld bij al dit gemauwel!

Hou jullie haaks, doen wij ook!

Heel veel liefs en de hartelijke, chefkokkerige groetjes van ons Mootje en ons Rootje xxx.

Dadadaddadada en doeiii.

Els

Ik vind dat jij veel te schrijven hebt over een allerdaags leventje haha. Wij zijn net terug uit Engeland, vandaar dat je ons niet kon bereiken. Daar is het ook zo mooi en lekker en gezellig. Gisteren hebben we met storm op het water gezeten, dat was ietsjes minder maar wel te doen. tegenwoordig ben je maar 1 uur en 40 minuten aan boord. Heeft iemand jou weleens een compliment gemaakt over je foto's Mo? Wat een plaatjes! Ligt dat werkelijk voor het opscheppen daar? De natuur, het heledere water en de lieve toetjes. Behalve jouw chefkokkerig prakkie ben ik stinkend jaloers, al zal ook dat zeker gesmaakt hebben. Uitstraling had het voor geen cent, het bord des te meer. Ik ben nog steeds gek op serviezen, weet je wel? Leuk dat jullie je bedoeninkje nu hebben in dat huisje. Effe aanpoten haha en dan weer verder reizen. Jullie leven als een vis in het wate. Ik ben vandaag weer begonnen en verheug me nu al op mijn Hollandse potje straks. Als er toch geen eten zou zijn.

de fam ebert en tante cor natuurlijk

nou mo en ro was weer een gezellie verhaaltje heej ge ben ook van alle markten thuis !haha !!jullie genieten daar wel zeg !!heerlijk !maar effe over de fam !!de grtjsss tante cor ons pa zit een week of 3 in griekeland met camper en scooter die is daar op zune plaat gegaan 2 scheuren in sleutelbeen mag 3 weken nie rije nie !!dus....is onze rob er naar toe maar die hebben nog geen zin om naar huis te gaan en pa heelmaalal nie !!rijden nu terug op dr gemak en slaan af naar spanje daar heeft ie 7 okt trouwfeest van klant cafe !!en pa ga gewoon mee die zetten ze ergens op n strand met zn camper rob en anja in app en dan pikken ze pa weer op als ze t beu zijn en dan op weg naar huis !!dus he he heel verhaal en snapt m !!ik en peer gaan za naar gran canaria 12 dagen !a ha wat jullie kenne ken ik ook heej ha ha maar euh geniet ze saampies en we blijven jullie volgen hoor !!! dikke x van ons allemaal